Monday, September 13, 2010

Nama saya Iwan

Nama saya Iwan.Umur saya 8 tahun. Saya suka menulis karangan. Saya nak jadi Perdana Menteri. Saya juga nak jadi sasterawan negara. Boleh?

Iwan tanya mama, boleh tak sasterawan jadi Perdana Menteri, mama cakap, can..PM also write books, see Dr Mahathir. Saya gembira. =)

Iwan dapat markah 88 dalam ujian karangan Bahasa Melayu, saya juga dapat 98 untuk Bahasa Inggeris. Baguslah, bila dah besar nanti bukan saya nak pakai pun Bahasa Melayu tu. Tak cool. Wong Fei Hung mana reti cakap melayu. Rajinikan pun tak cakap melayu. Mereka cakap bahasa mereka sendiri dan bahasa Inggeris. Ah so sebelah rumah yang dah tua pun cakap melayu macam anak Pak Lang merangkak rangkak. Lagi pandai cakap Inggeris. Bahasa kan jiwa bangsa.

Iwan suka makan roti canai dekat kedai mamak walaupun kotor sebab sedap. Iwan juga suka makan mc dondo sebab sedap. Tapi kawan kawan cakap, tak boleh makan mc dondo lagi dah, sebab orang yahudi punya. Kita tak boleh makan nanti berdosa. Kedai cina pun tak boleh makan sebab tak dapat sijil halal. Kalau kedai kotor banyak tikus tak apa, boleh makan, sebab halal.

Iwan suka makan dekat restoran jayamas. Apek yang jaga kaunter suka senyum sambil bongkok bongkok. Iwan cakap dekat Milah, kedai tu sedap sebab mama dengan papa selalu pergi. Milah cakap, mak dia cakap jangan makan daripada orang bukan islam masak, nanti hati tak terang.

Tapi hari tu, iwan nampak mamak buat roti canai dengan pakcik masak nasi lemak tak pergi sembahyang jumaat. Ustazah cakap, kalau makan orang tak sembahyang masak, hati jadi hitam macam hisap rokok.

Leman cakap, apek jual ais krim tak basuh tangan lepas kencing dan tak sunat. Mak dia yang cakap. Macam mana mak dia tahu?

6 comments:

dillala said...

Iwan, ikot kata hati. mana yg iwan rasa ok, buatlah..

hansuke said...

salam.

citer ko best bro..:)

banyak pengajaran. haha.

Amar san said...

mok, ustazah ko ckp kalo makan org tak sembahyang yg masak, hati jadi hitam.

tp kalo org yg makan tu tak semayang jugak, maka hati dia akan bersih balik.

meh kita kira logik aku ikut teori matematik.

-1 x -1 = 1

so kalo ada 2 perkara negative akan menghasilkan perkara yg positif.

aiman tak kisah. hahaha

Rizwan Zainal said...

itu yg slalu aku ckp kt org.....negatif negatif jadik positif ahahahahahahha

Mah@mahu said...

Tahniah Iwan..

Anonymous said...

entertaining...