Tuesday, September 20, 2011

The Tale of 1 Malaysia

Cerita yang aku nak cerita ni, memang cerita betul. Berkaitan dengan hidup dan mati.

Satu malam yang hening. Hujan baru lepas berhenti. Aku duduk dekat tepi kedai Mamak, melayan perut yang sebu baru lepas pekena Cha Koey Tiau.

Mamak ni memang happening. Kalau bukan sebab member aku bukak tapak jual Koey Tiau memang haram aku nak pergi.

Satu sudut, ada sekumpulan budak budak Cina main gitar menyanyi lagu Mandarin. Memang happening.

Aku pulak melayan perasaan, bertemankan kawan kawan yang bercerita pasal belajar tak habis habis. Cerita basi. Aku dah dengar benda yang sama 2 3 tahun dah.

Tiba tiba bunyik hon, menganggu ketenangan kami. Aku nampak satu kereta apa entah dengan sesedap burger McD menghon sebijik kereta lain yang aku nampak driver dia seorang apek tua.

Dah puas mamat tu hon, dia keluar daripada kereta lalu disuruhnya apek tu keluar. Dah apek keluar, dia tolak pulak apek tu. Memang cilaker.


Aku ingat aku sorang jerk panas.

Ya Kawan kawan, mamat tuh tak bertahan lama. Habis dia kena bantai, kena maki dengan masyarakat Malaysia kat tepi yang menyaksikan bahana itu.

Sebenarnya memang apek tu yang salah. Tapi apa yang menimbulkan kemarahan orang sekeliling ialah cara mamat tuh disrespect orang tua.

Saat itu, aku percaya yang prinsip prinsip rukun negara memang x pernah dilupakan.

Selamat Hari Jadi Terlambat, Malaysia

Thursday, September 8, 2011

Belacan

Today i want to tell a tale of Belacan and ignorance.

I eat Belacan. But I have to admit, Belacan is not a "must have" item in my daily meal like certain people.

But i have to admit that certain food is never complete without Belacan.

And yeah Belacan stinks.

Tale 1

There was this Raya Open House held by close relative a very long time ago.

I was small...4 times smaller than i am now.

Satay Kajang was the main attraction and during that time, Satay Kajang was so famous with its Kuah Kacang and the Seluar Dalam story. As a matter of fact, all Malay / Mamak owned famous restaurant or food franchise will have this Seluar Dalam tale.

So i had my Satay and Kuah Kacang together in a plate. I ate. It tasted weird though.

I thought maybe that was the early stage taste, like you know how when you chew the Nano Nano...it will taste bad at first and will taste better after sometimes. And yeah that applies in life as well....shits happen and good things will come...yadda yadda..bambarambambam

It turned out to be the most weird Kuah Kacang i ever had until one man came to me and said.,

"Dik, kenapa makan Satay dengan Belacan?"



Tale 2


Last week, I was driving to Melaka town with Papa and Mama and we were stuck in a bad traffic on the road along the beach, near Batu 1 Malaysia. Seriously, place with such name exist. It looks so weird with a tall 1 Malaysia tugu isolated from the crowd.

There were many small convenient stores and shops along the road selling souvenirs, and local products. A round shape item in pink plastic that looks like a snack from far caught my eyes. So i told my Papa,

"tak pernah makan la benda bulat tu"

"yang maner satu?" he tried to identify which item i was talking about.

"yang tuuuuuuu" like a one year old child, i point my finger straight to the object

"isk, itu belacan!!!!!" a shocked expression appeared in his face

"he........patut la macam pernah nampak" i shut the hell up and continue driving.




Ignorance is your new best friend - Paramore